خدمات پزشکی پرستاری آزمایشگاهی بالینی در منزل

آزمایش های کم خونی و چربی خون زنان و مردان در منزل

آزمایش های کم خونی و چربی خون در منزل شهریار | آزمایش خون
فهرست مطالب

آزمایش های کم خونی و چربی خون به عنوان یکی از مهم ترین روش های بررسی سیستم ایمنی و سلامت بدن شناخته می شود. آزمایش خون به پیشگیری از انواع بیماری ها و سرطان کمک می کند. شمارش کامل خون یا CBC، در آزمایش خون اطلاعات جامع و کاملی در مورد شمارش و اندازه گیری گلبول های خون از جمله گلبول های قرمز (RBC)، گلبول های سفید (WBC)، پلاکت ها (PLT) و اندازه گیری این مقادیر در برابر یکدیگر به ما می دهد.

بررسی فاکتورهای خونی و آزمایش خون باید در مراکز آزمایشگاهی تخصصی با دقت بسیار بالا انجام شود. ارزیابی خون فرد به پزشک در تشخیص بیماری های مختلف، کم خونی، غلظت خون، عفونت، التهاب و سرطان کمک می کند و می تواند عملکرد قسمت های مختلف بدن مانند قلب، کلیه، کبد، غده تیروئید و … را بررسی کند. یکی از مهم ترین راه های بررسی سلامت بدن آزمایش خون است. با کمک آزمایش خون می توان به پیشگیری و درمان به موقع انواع بیماری ها و ناهنجاری ها کمک کرد.

آزمایش خون چیست؟

آزمایش خون برای اندازه گیری یا بررسی سلول ها، مواد شیمیایی، پروتئین ها یا سایر مواد موجود در خون استفاده می شود. آزمایش خون، یکی از رایج ترین انواع آزمایشات آزمایشگاهی است. کار خون اغلب به عنوان بخشی از یک معاینه منظم گنجانده می شود. آزمایش خون نیز برای موارد زیر استفاده می شود:

  1. کمک به تشخیص بیماری ها و شرایط خاص
  2. یک بیماری یا شرایط مزمن مانند دیابت یا کلسترول بالا را کنترل کنید
  3. دریابید که آیا درمان یک بیماری موثر است یا خیر
  4. بررسی کنید که اعضای بدن شما چقدر خوب کار می کنند. اندام های شما شامل کبد، کلیه ها، قلب و تیروئید است.
  5. کمک به تشخیص خونریزی یا اختلالات لخته خون
  6. دریابید که آیا سیستم ایمنی بدن شما در مبارزه با عفونت ها مشکل دارد یا نه

آزمایش چربی خون چیست؟

آزمایش چربی خون که پانل لیپیدی نیز نامیده می شود، سطح مولکول های چربی خون را اندازه گیری می کند. این پانل اغلب از چهار تست کلسترول و یک تست تری گلیسیرید تشکیل شده است. سطح بالای لیپید در خون منجر به تجمع مقدار زیادی چربی در دیواره رگ های خونی می شود که عامل التهاب و بیماری های قلبی عروقی است. بنابراین، آزمایش خون لیپید برای بررسی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در بزرگسالان و کودکان استفاده می شود.

آزمایش چربی خون چیست؟

چه زمانی آزمایش چربی تجویز می شود؟

پزشکان از سطح کلسترول خون برای ارزیابی سلامت سیستم قلبی عروقی و همچنین نظارت بر سایر بیماری های مرتبط استفاده می کنند. از دلایلی که پزشکان آزمایش چربی را تجویز می کنند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1.  به عنوان یک آزمایش روتین و معاینه دوره ای برای اندازه گیری سطح کلسترول خون
  2.  برای ارزیابی مجدد سطح کلسترول خون اگر سطح کلسترول خون شما در آزمایش قبلی بالاتر از حد طبیعی بود.
  3.  برای ارزیابی اثربخشی داروهای تجویز شده، به عنوان مثال داروهای کلسترول خون
  4.  برای تشخیص همه بیماری های مرتبط با کلسترول بالا مثل بیماری های کبدی

هدف از آزمایش کم خونی چیست؟

آزمایش کم خونی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. به طور کلی، پزشک در منزل یا بیمارستان، به منظور نظارت و بررسی سلامت سلول های خونی، میزان و سطح اکسیژن رسانی و محدوده طبیعی هموگلوبین در بدن، ممکن است انجام آزمایش کم خونی را ضروری بداند. این آزمایش در واقع میزان هموگلوبین خون را بررسی می کند و کاهش آن می تواند یکی از علل کم خونی باشد.

جالب است بدانید در بسیاری از موارد تست کم خونی می تواند به تشخیص انواع عفونت ها، بیماری های مزمن داخلی و حتی تشخیص سرطان خون (سرطان خون) کمک کند.

پکیج های رایج آزمایش خون در منزل

آزمایش خون شامل قسمت های مختلف و بسته های مختلف می باشد و تمامی این بسته ها و انواع آزمایش خون با ثبت درخواست آزمایش در منزل در آزمایشگاه بدون هزینه اضافی برای نمونه گیری و رفت و آمد به منزل قابل انجام است.

انواع مختلف کم خونی

انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد، از جمله:

• کمبود آهن
• کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12
• کم خونی همولیتیک

کم خونی خفیف یک بیماری شایع و قابل درمان است که ممکن است در هر فردی رخ دهد. این می تواند به طور ناگهانی یا در طول زمان ایجاد شود و می تواند ناشی از رژیم غذایی، داروهایی که مصرف می کنید یا سایر شرایط پزشکی باشد. کم خونی همچنین می تواند مزمن باشد، به این معنی که برای مدت طولانی ادامه دارد و ممکن است هرگز به طور کامل از بین نرود. برخی از انواع کم خونی ارثی هستند. شایع ترین نوع کم خونی، کم خونی فقر آهن است.

برخی از افراد از جمله زنان باردار و دوران قاعدگی بیشتر در معرض خطر کم خونی هستند. افرادی که به اندازه کافی آهن یا ویتامین های خاصی دریافت نمی کنند و افرادی که از داروها یا درمان های خاصی استفاده می کنند نیز در معرض خطر بیشتری هستند.

کم خونی همچنین می تواند نشانه یک بیماری جدی تر مانند خونریزی معده، التهاب ناشی از عفونت، بیماری کلیوی، سرطان یا بیماری خود ایمنی باشد. پزشک از تاریخچه پزشکی، معاینه فیزیکی و نتایج آزمایش برای تشخیص کم خونی استفاده می کند.

درمان کم خونی به نوع آن و میزان جدی بودن آن بستگی دارد. برای برخی از انواع کم خونی خفیف تا متوسط، ممکن است به مکمل‌های آهن، ویتامین‌ها یا داروهایی نیاز داشته باشید که باعث می‌شوند بدن شما گلبول‌های قرمز بیشتری بسازد. برای جلوگیری از کم خونی در آینده، پزشک ممکن است معاینات دوره ای روتین را تجویز کند و تغییرات رژیم غذایی سالم را پیشنهاد کند.

علائم کم خونی

  •  سرعت بالا یا نامنظم بودن ضربان قلب
  • بالا رفتن سرعت تنفس
  • بزرگ شدن طحال
  • تنگی نفس
  • سردرد و سرگیجه های مکرر
  • احساس اضطراب
  • سرد بودن دستان و پا

مهمترین موارد کاربرد آزمایش خون

یکی از آزمایشاتی که به صورت شبانه روزی در آزمایشگاه استفاده می شود، آزمایش خون است. این تست در مواردی مانند:

  1. تجزیه و تحلیل سلامت کلی بدن شما
  2. بررسی احتمال ابتلا به یک عفونت خاص
  3. بررسی عملکرد اندام های مختلف بدن مانند کبد و کلیه ها
  4. تشخیص انواع بیماری های ژنتیکی یک فرد

انجام این آزمایشات به صورت دوره ای و منظم می تواند اطلاعات جامع و کاملی در مورد بیماری های احتمالی شما در اختیار پزشک قرار دهد. برای انجام آزمایش خون کافیست به صورت 24 ساعته با همکاران ما در بیمارستان مجازی ارمغان تماس بگیرید تا در زمان مشخصی نمونه خون گرفته و به آزمایشگاه ارسال شود تا بتوانید به راحتی عملکرد کلی بدن و سلامت بدن های مختلف را بررسی کنید.

اگر پزشک در مورد بیماری های خاصی نگران باشد، ممکن است آزمایش خون یا آزمایش سالانه را به عنوان بخشی از برنامه درمانی پیشگیرانه فرد درخواست کند. افرادی که از برخی داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند نیاز به آزمایش خون منظم دارند. پزشک می‌تواند با توجه به عوامل خطر و نیازهای فردی افراد را در مورد دفعات آزمایش توصیه کند.

مهمترین موارد کاربرد آزمایش خون

چرا برخی از آزمایشات خون نیاز به ناشتا بودن دارند؟

هر چیزی که می خورید یا می نوشید حاوی یک سری ویتامین، پروتئین و سایر مواد مغذی است. این غذاها منجر به افزایش یا کاهش موقت میزان این مواد در خون می شوند. ناشتا بودن به مدت 8 تا 12 ساعت تضمین می کند که نتایج آزمایش مستقل از این نوسانات است. به این ترتیب نتایج آزمون از بالاترین سطح دقت ممکن برخوردار است.

برخی از آزمایشات رایج که نیاز به ناشتا بودن دارند به شرح زیر است:

  • تست‌های کلسترول
  • تست‌های قند خون
  • تست‌های عملکرد کبدی
  • تست‌های عملکرد کلیه
  • پنل متابولیکی پایه
  • تست‌های گلوکوز

چند تا از آزمایشهای مهم خون

بیایید نگاهی دقیق تر به آزمایشاتی بیندازیم که باید به طور منظم برای بزرگسالان انجام شود.

  1. شمارش کامل گلبولهای خون (CBC)
  2.  پنل متابولیک پایه
  3.  پنل متابولیک کامل
  4. پنل چربی
  5. پنل تیروئید
  6. نشانگرهای آنزیم
  7. تستهای بیماری های مقاربتی (STD)
  8. تست سرم DHEA – سولفات
  9. تست پروتئین واکنشی سی (CRP)
  10. پنل قدرت لخته شدن خون

آزمایش خون تصویری کلی از سلامت شما می دهد. علاوه بر این، این آزمایش ها نتایج خوبی هستند که نشان می دهد بیماری ها در اسرع وقت قابل تشخیص هستند. علاوه بر این، پاسخ بدن به درمان در شرایط مختلف مشخص می شود.

حداقل سالی یکبار آزمایش خون اولیه را انجام دهید. برای درک نیاز به آزمایشات بیشتر با پزشک خود صحبت کنید. این آزمایش ها به شما کمک می کند تا به سلامتی مطلوب دست یابید. در این راستا برای انجام انواع آزمایش خون در منزل و محل کار بدون مراجعه به آزمایشگاه با بیمارستان مجازی ارمغان تماس بگیرید.

هزینه آزمایش های کم خونی و چربی خون در منزل شهریار

یکی از عوامل اصلی در انتخاب مرکزی که خدمات آزمایشگاهی و درمانی را در منزل ارائه می دهد، قیمت تمام شده است. برای اطلاع از تعرفه تست کم خونی در منزل می توانید با کارشناسان ارمغان تماس بگیرید.

هزینه آزمایشات با توجه به نوع آزمایش و آزمایش خون متفاوت است و توسط تعرفه های وزارت بهداشت تعیین و اعلام می شود، بنابراین پس از انجام آزمایش کم خونی علاوه بر انجام، هزینه اضافی در منزل پرداخت نخواهید کرد. آزمایش کم خونی انجام شده در خانه با محل کار نیز می تواند نوعی صرفه جویی در هزینه باشد.

 

آزمایش های هورمونی زنان و مردان در منزل

هلدینگ تبلیغاتی

تزریقات در منزل شهریار